Tiden da det å dra på firmatur kun var fest og feiring i forbindelse med gode økonomiske tall er litt forbi.
I dag handler det om å skape en god bedriftskultur, samhold og skape gode relasjoner internt på tvers av avdelinger. Det er ofte årets opplevelse for de ansatte.
Faglig oppdatering og påfyll gjennom bransjerelevante turer til messer er verdifulle for utvikling og tillitsbygging både internt og eksternt.
Vi må heller ikke glemme de gode ringvirkningene det har med å ha det gøy sammen! De gode samtalene i lunsjen eller rundt kaffemaskinen om den fantastiske jubileumsturen til Lisboa, den spesielle restauranten i Madrid eller opplevelsen det var å kjøre AMG på bane i London. Ikke minst så kan det løfte motivasjonen å gi en intern stolthet.
Selve planleggingen av en firmatur er ofte mer krevende enn det folk flest innser. Det å lage en liste over alt som må tas hensyn til og ikke minst bestillingsprosessen rundt større grupper kan være vrien.
Vi anbefaler derfor at man overlater jobben til et godt event-og reiseselskap. Dette er ikke nødvendigvis det samme som at turen vil bli mye dyrere. Overlat til byrået å komme med forslag som er tilpasset alt ifra gruppens størrelse til budsjett.
Det å gjøre seg opp en formening om hvorfor man drar på tur er en god måte å sikre at destinasjonen, aktivitetene og innholdet i programmet treffer godt med tanke på anledningen.
Det kan være mange grunner til å ta med seg ansatte, leverandører eller samarbeidspartnere på firmatur. Alt i fra et jubileum til at man trenger å styrke bånd internt.
Etter formålet er bestemt, så er det en god ide å se på hvor mye dette får lov til å koste. Et budsjett vil spare mye tid og planlegging.
For å få et så riktig tilpasset tilbud fra reisearrangøren som mulig, ikke vær redd for å oppgi budsjettet. Reisearrangøren er avhengig av en god dialog fra kundene sine. Det vil da være enklere, og raskere, å finne riktige flyavganger, hoteller, aktiviteter, restauranter etc.
Du er kunden og du kan alltids velge å ikke akseptere tilbudet.
Skatteregler om dekning av kostnader kan være et komplisert felt for de aller fleste. Krav om faglig innhold, hvor mange overnattinger dere kan ha og om det finnes noen skattefritak bør sjekkes opp. Bruk gjerne reisearrangøren som sparringpartner, men er du usikker så spør din regnskapsfører eller revisor.
Aktivitetene er som regel det som vil bli husket og det som «gjør hele turen». Vi i Elämys Travel elsker aktiviteter og vi anbefaler gjerne å være kreativ, men samtidig å være bevisst på å ikke ekskludere noen i gruppen. La oss komme med forslag basert på dialogen.
Vårt mål er at kunden skal sitte igjen med en følelse av at «hvis jeg ikke vært med på denne turen så hadde jeg aldri fått oppleve dette».
Kontakte gjerne oss på Elämys Travel Norway for en uforpliktende prat om deres neste firmatur.